Nieuwe training Mindfulness voor ouders start 24 oktober, schrijf je nu in!

Mindfulness

Bewuster en Intenser leven

Mindfulness betekent: volledig bewust zijn van de huidige ervaring. Je kunt het woord 'mindfulness' vertalen met 'opmerkzaamheid' of 'aandachtigheid'.
Aandachtigheid richt zich vooral op opmerken. Dit is iets anders dan 'aandacht' en 'concentratie', waarbij je je richt op één onderwerp.
We kennen allemaal wel de ervaring van het volledig aanwezig zijn in het moment. Een prachtige zonsondergang, muziek waar je in meegenomen wordt, een innige omhelzing van je kind.
Onze geest is dan even stil, we zijn één en al aandacht. 

 

Waar je aandacht is, daar ben je

Het is de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu. Met mindfulness leef je bewuster en intenser. Door vaker je aandacht te sturen, leer je afstand te nemen van je spinsels in je hoofd. Je kunt je beter concentreren, je ontspant makkelijker en je geest wordt rustiger.
Je leert bewust keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor van je stressprikkels eerder en beter op en ga je anders om met gedachtepatronen die niet behulpzaam zijn. Er ontstaat een hogere mate van bewustwording en je kunt beter je grenzen bewaken.

 

Mindfulness is geen wondermiddel, geen Quick fix, het is niet zweverig, geen hink-stap-sprong richting een oplossing. Het is een investering. Het trainen van je aandacht leer je niet door alleen maar 8 weken bij de bijeenkomsten aanwezig te zijn, je zal dagelijks moeten oefenen met je opmerkzaamheid en je aandacht.  Het is een programma om je te helpen om te gaan met lichamelijke en geestelijke stress. Je gaat inzien dat je niet geregeerd hoeft te worden door die almaar ratelende gedachten, dat je niet overal instant op hoeft te reageren, of dat nu een impuls of een emotie of een gedachte is. Het moment dat je het verschil gaat zien tussen dat ‘alsmaar doen’ en het ‘simpelweg zijn’. Dat het loont om niet als een gek weg te rennen van problemen, maar door er ‘vriendelijk’ (een woord dat een andere betekenis krijgt tijdens de training) naar toe te bewegen.

 

Het geheim van genieten

Het geheim van genieten is dat het verbonden is aan het hier en nu. Een prettige herinnering, een fantastische droom, of een leuk vooruitzicht kan plezier geven - maar dat is toch anders dan genieten van dit moment. En dat doe je door met volle aandacht aanwezig te zijn bij lichaam en zintuigen. Ruiken, zien, proeven, voelen. Aanleidingen tot genieten dienen zich dan vanzelf aan: een fluitende vogel, een kopje koffie/thee, een zonnestraal, schone frisse lakens. Doodgewone, alledaagse dingen. Als we kunnen genieten, hoeven we niet ver te zoeken. 
Ons vermogen om te genieten is altijd aanwezig. Je verleert het niet.